X Dolnośląski Festiwal Nauki |
Mieszanie
na ekranie, czyli
dr Teresa Jurlewicz, Instytut Matematyki
i Informatyki PWr |
Materiały z wykładu
Oto nagroda dla trzech pierwszych osób, które przyślą rozwiązania co najmniej dwóch zagadek. Jest nią książka Krzysztofa Ciesielskiego i Zdzisława Pogody pt. Bezmiar matematycznej wyobraźni. Podobne zagadki z roku 2004 - UKRYTY OBRAZEK, UKRYTY OBRAZEK GIGANT - wraz z odpowiedziami znajdują się w pliku DFN2004. |
KALKULATOR MODULARNY oraz inne aplikacje komputerowe dotyczące arytmetyki modularnej znajdują się pliku SA2005.
Aplikacje komputerowe dotyczące cyklicznego chaosu
Prezentacja ilustruje zagadnienie macierzowego przekształcania obrazu
umieszczonego na kwadratowej planszy o n wierszach i kolumnach
ponumerowanych od 0 do n - 1. Współrzędne ( i, j )
fragmentu tego obrazu i współrzędne ( i', j' ) obrazu tego
fragmentu w rozważanym przekształceniu związane są wzorem ( i',
j' ) = A ( i, j ) (mod n), przy czym i,
i' oznaczają numery wierszy, zaś j, j' numery kolumn
odpowiednich elementów, zaś A jest macierzą stopnia 2 o elementach ze
zbioru { 0, 1, 2, ..., n - 1 }, której wyznacznik jest względnie
pierwszy z n. Przekształcenie nosi nazwę chaosu na kwadratowej
planszy, macierz A jest tzw. macierzą mieszającą lub
macierzą chaosu. W prezentacji dla n = 7 i A =
{{1,1},{1,2}} obserwujemy ciąg kolejnych iteracji chaosu i jego cykliczność.
Długość tego cyklu w tym przypadku wynosi L = 8.
Aplikacja została wykonana przy pomocy narzędzia Macromedia Flash MX przez Małgorzatę Tańską, absolwentkę Wydziału Informatyki i Zarządzania, kierunek Informatyka, specjalność Systemy Informacyjne. |
Program
obrazuje przemieszczanie się wszystkich pól kwadratowej planszy wymiaru 5
przy kolejnych iteracjach chaosu. Danymi do programu są cztery współczynniki
macierzy chaosu przyjmujące wartości 0, 1, 2, 3, 4. Wyznacznik tej
macierzy liczony modulo 5 musi być różny od zera (tzn. zwykły wyznacznik
nie może być podzielny przez 5).
Po
wprowadzeniu macierzy i naciśnięciu klawisza Generuj
na ekranie ukazują
się 32 kolorowe plansze z kolejnymi iteracjami. Wyraźnie widać cykliczny
charakter tego procesu. Najdłuższy
cykl równy L = 24 daje np. macierz {{4,4},{4,3}}. Warto dodać, że wśród
wszystkich 625 macierzy stopnia 2 o elementach 0, 1, 2, 3, 4 jest 480
macierzy chaosu. Stanowią one więc ok. 77% wszystkich macierzy.
Aplikacja została napisana w języku Delphi przez Michała Bryłkę, studenta Wydziału Informatyki i Zarządzania, kierunek Informatyka, specjalność Podstawowe Problemy Informatyki. |
W trakcie prezentacji obserwujemy
krok po kroku proces powstawania sensownego obrazu z "chaotycznie"
rozmieszczonych elementów. Na bieżąco wyświetlane są wyniki obliczeń
nowych współrzędnych tych elementów przy jednej iteracji chaosu. Kliknięcie
na zielony element lewej planszy powoduje przeniesienie go na prawą planszę
zgodnie z podanym wzorem.
Dodatkowym urozmaiceniem jest animacja rysunku.
Aplikacja została wykonana przy pomocy narzędzia Macromedia Flash MX przez Małgorzatę Jurlewicz, absolwentkę Wydziału Informatyki i Zarządzania, kierunek Informatyka, specjalność Systemy Informacyjne. |
Przykładowym obrazem, zaproponowanym przez autora programu, jest bitmapa
wymiaru 127 przedstawiająca Kaczora Donalda. Wskazana macierz chaosu
A ={{11,7},{3,1}} tworzy ciąg iteracji o długości cyklu L =
1344. Śledząc ten ciąg obserwujemy ciekawe efekty. Pojawiają się różne
pasy i paski, jodełki, sploty, grudki, ciapki, cienie, prążki, a także
drobny mak. Wzory i desenie są regularne, estetyczne, równomiernie rozłożone
na ekranie. Podobne fragmenty nie są identyczne, tylko cieniowane. Zmiany są
płynne. Uzyskujemy miłe efekty wizualne. Interesujące są obrazy iteracji
odpowiadających macierzom bieżącym postaci c.I , gdzie I
jest macierzą jednostkową stopnia 2. Np. dla c = 64 = 1/2 modulo 127
(iteracja 576) oraz dla c = 51 = 1/5 modulo 127 (iteracja 1312) obraz
się "rozmnaża". Dla c = -1 (iteracja 672)
obraz jest odwrócony. Dla c = 5 ( iteracja 32) obserwujemy piękny efekt
przenikania się obrazu. Aplikacja została napisana w języku Delphi przez Łukasza Świątkowskiego, studenta Wydziału Informatyki i Zarządzania, kierunek Informatyka, specjalność Podstawowe Problemy Informatyki. |
Autor programu zaproponował kilka kompozycji przestrzennych zbudowanych
z małych sześcianów. Są to dwie kostki wymiaru 7, pudełko wymiaru 13, domek
wymiaru 13 oraz kula wymiary 31.
Elementy składowe tych kompozycji przy kolejnych iteracjach chaosu
przemieszczają się w sposób różnorodny, ale regularny, estetyczny, miły dla
oka, czasami nawet zaskakujący. Kolejne obrazy można generować bardzo
szybko, ale dzięki możliwości cofnięcia kroku zawsze można "upolować"
interesujący obraz, który nam mignął przed oczyma w czasie animacji. Ciekawe efekty obserwujemy dla macierzy chaosu postaci c.I
, gdzie I jest macierzą jednostkową stopnia 3. Podobnie było
też w przypadku płaskim. Na przykład dla kuli przy c = 16 otrzymujemy
ciąg 5 iteracji, z których kolejne rozbijają tę kulę na kilka mniejszych. Aplikacja została napisana w języku Delphi przez Łukasza Świątkowskiego, studenta Wydziału Informatyki i Zarządzania, kierunek Informatyka, specjalność Podstawowe Problemy Informatyki. |
Przykładowym obrazem, zaproponowanym przez autora
programu, jest bitmapa wymiaru 300 przedstawiająca Kubusia Puchatka.
Wskazana macierz chaosu A ={{1,2},{1,3}} tworzy stosunkowo krótki
ciąg iteracji o długości cyklu L = 60. Interesujący jest
obraz iteracji o numerze k = 30. Widzimy efekt przenikania i nakładania
się wyjściowego obrazu. Uzyskujemy go dzięki macierzy A^30
= 151 I, gdzie I jest macierzą jednostkową stopnia
2. Liczba 151 pełni w tym przypadku rolę pierwiastka kwadratowego
modulo 300 z jedności, gdyż 151*151 = 1 modulo 300. Liczba 151 jest też
swoją odwrotnością modulo 300. Aplikacja została napisana w języku Delphi przez Michała Bryłkę, studenta Wydziału Informatyki i Zarządzania, kierunek Informatyka, specjalność Podstawowe Problemy Informatyki. |